Hieronder staan de meest gestelde vragen over de projecten.
In 2019 heeft de gemeenteraad het Afwegingskader transformatie kantoren (link opnemen) vastgesteld. Hierin is opgenomen hoeveel vierkante meter aan werkruimte in het gebied behouden dient te blijven.
In de Afwegingskader Transformatie kantoren (3 april 2019) is beschreven wat de mogelijkheden zijn voor het omzetten van kantoren naar woningen. De woonbehoefte in Amersfoort is groot. Voor een aantrekkelijk woon- en leefklimaat is een goede balans tussen wonen en werken van belang. Daarom is voor de Zonnehof e.o. bepaald dat er voor de transformatie van kantoren naar wonen en werken medewerking onder voorwaarden wordt gegeven. Dit betekent dat in de gebouwen rondom de Zonnehof ook ruimte moet blijven voor werken.
In actieplan huisvesting middeninkomens hanteert de gemeente het volgende (prijspeil 2019):
Voor projecten met meer dan 12 woningen geldt het volgende:
Per project wordt minimaal 35% van de te realiseren woningen als zelfstandige sociale huurwoning gerealiseerd.
Per project wordt er minimaal 10% vrijesectorhuurwoningen met een maximale aanvangshuurprijs (excl. servicekosten en kosten voor nutsvoorzieningen met een individuele meter) van 849 euro per maand gerealiseerd. (koopprijs maximaal v.o.n. 225.000 euro), waarbij afspraken worden gemaakt over zelfbewoningsplicht en antispeculatie.
Per project wordt er minimaal 10% vrijesectorhuurwoningen met een maximale aanvangshuurprijs (excl. servicekosten en kosten voor nutsvoorzieningen met een individuele meter) van 999 euro per maand gerealiseerd. (koopprijs maximaal v.o.n. 260.000 euro), waarbij afspraken worden gemaakt over woonplicht en antispeculatie.
De ontwikkelaars zullen voor de koopappartementen het prijsniveau nog bepalen zodra de woningen meer definitieve vorm hebben gekregen. De marktwaarde van de verschillende woningtypen wordt nauwkeurig bepaald en zullen boven de € 260.000,- liggen.
Door de andere invulling van de plinten, waarbij kale muren, dode hoeken en lege ruimtes zo veel mogelijk worden voorkomen, ontstaat meer sociale veiligheid op en rond de Zonnehof. De woonfunctie wordt versterkt en daarmee de levendigheid en de sociale controle. Door menging van functies moet er ook na sluitingstijd van commerciële functies zicht op het plein blijven waardoor de sociale veiligheid groter wordt. Ook bij de inrichting van de openbare ruimte en de aansluiting van privé en openbaar gebied speelt sociale veiligheid een rol.
Duurzaamheid is bij zowel nieuwbouw als bij renovatie van elk van de gebouwen een prioriteit. Bij elk ontwerp wordt er aandacht aan besteed met de bedoeling om de woningen voor de lange termijn zo duurzaam mogelijk te maken. De gemeente Amersfoort heeft vergaande ambities op het gebied van duurzaamheid en energie. Dit is meegegeven in de gebiedskaders. Zo heeft de gemeenteraad uitgesproken dat alle nieuwbouw energieneutraal en op termijn energieleverend dient te zijn. Ook bij transformatie wordt door de gemeente gestreefd naar energieneutraliteit.
Het effect op de omgeving met betrekking tot zon, uitzicht en geluid zijn belangrijk bij het ontwerp van elke toevoeging en wijziging op en rond de Zonnehof. Nu we reacties uit de directe omgeving hebben, kunnen we de plannen een stap verder brengen. Dat betekent ook dat we op basis van de schetsen de effecten op de omgeving inzichtelijk en zichtbaar kunnen maken met behulp van tekeningen en berekeningen. Bij een volgende uitwerking zullen we die tonen aan omwonenden. Voor nieuwe bebouwing van 5 lagen en hoger is een Hoogbouw Effect Rapportage verplicht, hierin komen aspecten als, zicht, schaduwwerking en windhinder aan de orde.
Voor elke locatie geldt dat het parkeren voor bewoners binnen het eigen gebied moet worden opgelost.
De nieuwe woongebouwen op de hoeken Stadsring en Utrechtseweg krijgt een eigen parkeergarage.
Suncourt en het gebouw op de hoek van de Utrechtseweg en de Zonnehof (Pagode) beschikken al over een eigen ondergrondse parkeervoorziening.
Voor de bebouwing achter Life City wordt gezocht naar inventieve parkeeroplossingen op het terrein. Bewoners van het GGD-gebouw krijgen een eigen parkeerruimte.
De woningen aan de zijde van de Snouckaertlaan maken deel uit van de bebouwing op de hoek van de Stadsring en de Utrechtseweg. De bewoners van de Snouckaertlaan krijgen een parkeermogelijkheid onder de nieuwbouw.
Bovendien bekijken initiatiefnemers of het gezamenlijk organiseren van deelmobiliteit voor bewoners een waardevolle en haalbare toevoeging is. Daarvoor bestaan diverse concepten die het wonen in het gebied voor zowel bestaande als nieuwe bewoners nog aantrekkelijker kunnen maken.
De recent, op 24 maart 2020, vastgestelde parkeernormen zijn van toepassing op de herontwikkeling. Voor de bebouwing aan de Stadsring gelden de normen voor de binnenstad en voor de overige initiatieven is de norm voor de schil om de binnenstad van toepassing. De specifieke norm is afhankelijk van de functie (wonen, werken).
Ook kan er gemotiveerd worden afgeweken van de parkeereis. Dat is mogelijk als kan worden aangetoond dat er specifieke maatregelen worden getroffen op mobiliteitsgebied, waardoor er een (blijvend) lagere parkeerbehoefte ontstaat dan is berekend op basis van de parkeernormen. De afwijking moet gemotiveerd worden aan de hand van specifieke kenmerken van de locatie, functie of doelgroep en met een collegebesluit worden vastgesteld. Vanuit het parkeerbeleid is de insteek daarbij dat parkeeroverlast in omliggende buurten voorkomen moet worden.
Het Rietveldpaviljoen wordt gezien als waardevol monument. Er zijn suggesties gedaan om het gebruik van het paviljoen en de omgeving te stimuleren die de gemeente nader bestudeert. Permanent gebruik moet tot de mogelijkheden blijven behoren.
De ruimtelijke kwaliteit van de plannen zal in de verdere uitwerking beter worden verbeeld. Die zal zitten in een samenhangende uitwerking van plannen, nieuw gebruik van een bijzonder stadsplein met passende functies, de combinatie van gemeentelijke monumenten met eigentijdse vernieuwing en verdere inrichting van een groenere parkachtige omgeving, inclusief verbetering van de entree vanaf de Utrechtseweg.
De hoogbouwvisie is gemaakt en door de gemeenteraad vastgesteld om te voorkomen dat per project nieuw beleid moet worden gemaakt. Natuurlijk is de hoogbouwvisie van belang bij het ontwikkelen van plannen langs de Stadsring en aan de Zonnehof. De plannen zoals die er nu liggen worden getoetst aan de hoogbouwvisie. Het gebied is in de Hoogbouwvisie aangeduid als gebied waar voorzichtigheid ten aanzien van hoogbouw gewenst is. Zo is in het gebied voor bebouwing vanaf 5 lagen een Hoogbouw Effect Rapportage verplicht. Dat betekent dat bebouwing van 5 lagen en hoger goed moet worden onderbouwd waarbij inpassing en samenhang met de omgeving een grote rol speelt. Die visie is een belangrijk kader bij de verdere uitwerking en een van de toetsinstrumenten voor de supervisor.
Het gaat hier om verschillende particuliere initiatieven. De gemeente Amersfoort heeft in januari 2020 gebiedskaders vastgesteld en een supervisor aangesteld voor de Zonnehof. De supervisor is aangesteld om de samenhang en kwaliteit van de initiatieven rondom de Zonnehof te versterken en te borgen. De verschillende initiatieven in het gebied worden door de supervisor begeleid en getoetst aan de hand van de vastgestelde ambities en kaders. De komende tijd zal daarvoor gebruikt worden.
De initiatiefnemers spreken al langere tijd intensief met elkaar en hebben verkennende gesprekken gehad met de supervisor van de gemeente Amersfoort. Die gesprekken zijn vooral bedoeld om te zorgen dat de nieuwe initiatieven aansluiten op de bestaande stad en samenhang hebben met elkaar. De nieuwe initiatieven moeten iets toevoegen aan de stad en zorgen voor extra kwaliteit.
De plannen voor de Zonnehof en omgeving zijn nu in een heel vroeg stadium voorgelegd aan de omgeving voor een reactie. Dat betekent dat belanghebbende nu plannen zien die nog niet ver zijn uitgewerkt. Op die manier kunnen de initiatiefnemers de suggesties uit de omgeving nog goed verwerken. Hierna volgt de fase waarin de plannen verder worden uitgewerkt. Dat is ook de fase waarin de supervisor van de gemeente verder in gesprek gaat met de initiatiefnemers waarbij ruimtelijke en programmatische samenhang op de agenda staat. In die gesprekken komen zaken aan de orde zoals relatie met de (bebouwde) omgeving, bouwhoogte, massa, vorm, materiaal en functies. De resultaten worden in een volgende fase afgestemd en verbeeld in tekeningen en maquette.
Volgens de statistieken hebben 134 mensen de webinar live bekeken. We verwachten dat bezoekers van de website de webinar ook later nog zullen kijken. Inmiddels (op 11 mei) is de webinar daarna nog 200 keer bekeken.
We hebben de brieven huis-aan-huis door een medewerker laten bezorgen, juist om te zorgen dat iedereen tijdig bericht zou krijgen. Spijtig dat blijkbaar enkele bewoners de brief niet hebben ontvangen of niet hebben gezien. Maar alle informatie, inclusief een opname van de webinar staat nu online zodat ook de bewoners die niet live naar de webinar keken, toch alle informatie krijgen.
Op dit moment is die tekening er niet. Maar het zicht richting de Onze Lieve Vrouwetoren zal vanuit de bestaande bebouwing van Zonnehof 3 en 4 wel veranderen door nieuwe bebouwing.
Er is nu, in de huidige situatie, geen uitzicht op de binnenstad vanuit Suncourt. De gevel richting binnenstad is een blinde gevel. In de plannen worden Suncourt en de nieuwe woontoren op het terrein van LifeCity even hoog.
Als woongebouw zal de Runmolen/Suncourt er anders uit zien dan nu het geval is. Het de bedoeling ook deze gevel te verfraaien, maar het zal wel altijd een ‘blinde’ gevel blijven. Tegen deze gevel wil Schipper Bosch een houten woongebouw plaatsen. Meer hierover leest u bij project 5. In dat geval wordt het aanzicht natuurlijk geheel anders.
Runmolen is inmiddels Suncourt en zal in de toekomst Suncourt Living. Over de omvorming van het gebouw kunt u lezen bij project 3 op de homepage.
Tijdens de webinar kwam het Laantje van Leentje ter sprake. Dit blijkt een vergissing. De kijker vroeg zich af of en hoe het verkeer via het Laantje zou rijden. Hiermee werd de parallelweg bedoeld naar de woningen en bedrijven langs de Stadsring. De vragensteller schreef dat het LAANTJE zich nu al niet LEENT om fatsoenlijk op de Stadsring te komen. Zo ontstond aan onze zijde een vergissing. Excuus daarvoor. Het verkeer via de parallelweg is een belangrijk aandachtspunt bij de uitwerking van de plannen, zowel tijdens de bouw als erna.
De route naar Suncourt blijft lopen vanaf de Utrechtseweg. Naar de toekomstige woningen in het GGD-gebouw blijft de route lopen via de Arnhemseweg.
Wat gebeurt er met de extra lagen die de eigenaar wil maken boven de ING-bank aan de Utrechtseweg?
De initiatiefnemer heeft nog niet bepaald of er werkfuncties of een aantal appartementen boven het bestaande gebouw aan de Utrechtseweg komen.
De tuinen bij de woningen liggen op het zuiden, dus met optimale zonligging.
De architect zal hier naar kijken.
Dank voor deze suggestie. De ontwikkelaar zal deze optie onderzoeken.
In de gebouwen op de hoek van de Stadsring en Utrechtseweg is ruimte voor bedrijven. Dit kan ook ruimte zijn voor horeca. Maar wat dit wordt hangt uiteraard af van toekomstige huurders.
Het bestaande gebouw is ontworpen als kantoorgebouw, met specifieke afmetingen. Als we er een duurzaam woongebouw van willen maken is slopen van het bestaande gebouw de meest passende invulling.
Elk plan heeft een eigen architect die dit bij de uitwerking zal bepalen. Maar de samenwerking tussen de initiatiefnemers en de rol van de supervisor zullen zorgen voor enige samenhang in uitstraling.
Minder bouwlagen betekent ook minder woningen. En er is juist veel behoefte aan woningen in en rond het centrum van Amersfoort. De supervisor van de gemeente Amersfoort let extra op samenhang tussen de plannen zodat de bebouwing in goede verhouding tot elkaar staat. Ook zijn de bestaande SNS-locatie en het Suncourt gebouw 8 lagen of hoger. Daarbij moet er voor plannen met hoge gebouwen een Hoogbouw Effect Rapportage[BB1] worden opgesteld.
Het verkeer en het parkeren zijn natuurlijk belangrijke aandachtspunten bij de uitwerking van de plannen. In de huidige plannen is sprake van 260 nieuwe woningen. Maar de plannen kunnen nog wijzigen. In elk geval zijn dat aanzienlijk meer bewoners dan nu het geval is. Daarom zoeken gemeente en initiatiefnemers ook naar andere vormen van mobiliteit zoals deelauto’s.
Hoe wordt de verkeerssituatie? Hoe lopen de verkeersstromen op Kruispunt Utrechtseweg / stadsring.
De verkeersafwikkeling voor bewoners en bezoekers is zeker een belangrijk aandachtspunt. Dit werken de initiatiefnemers uit in overleg met de gemeente. Daarbij zoeken zij naar korte veilige routes en goede doorstroming van verkeer.
De planning verschilt per project. Voor enkele projecten is de wijziging van het bestemmingsplan nodig, zoals de woongebouwen op de hoek met de Stadsring. Andere projecten, zoals de transformatie van het GGD-gebouw, kunnen mogelijk via een verkorte procedure worden vergund (de ‘kruimelregeling’). Wat bekend is over de planning staat benoemd bij elk project afzonderlijk.
Niet elk plan is al ontworpen. De schetsen en artist impressions die beschikbaar zijn, staan bij elk project op deze site.
Er was eind maart een inloopbijeenkomst voor belanghebbenden gepland over de plannen voor De Zonnehof. Deze bijeenkomst kon niet doorgaan i.v.m. de coronamaatregelen. Het is nog onduidelijk wanneer een bijeenkomst wel kan plaats vinden.
De initiatiefnemers vinden het belangrijk om de reacties uit de omgeving te horen. Maar zij willen de plannen niet enkele maanden stil leggen in afwachting van een nieuwe bijeenkomst. Daarom hebben omwonenden per brief een uitnodiging ontvangen voor de webinar en wordt hen gevraagd om via de website te reageren. Mensen die reageren krijgen persoonlijk antwoord. Bovendien worden de reacties behandeld tijdens een volgend webinar op 11 juni om 19 uur via deze website.
De gemeente Amersfoort hanteert een parkeernorm voor elke nieuwe woning in de stad waaraan de plannen uiteraard moeten voldoen. Voor de meeste woningen geldt dat ze parkeerruimte op eigen terrein krijgen. Bijvoorbeeld achter de nieuwe herenhuizen in het voormalig GGD-gebouw. Suncourt Living en de uitbreiding op de hoek van de Zonnehof en Utrechtseweg hebben een eigen parkeergarage onder het pand die kan worden benut voor bewoners.
In totaal bevatten de plannen nu ongeveer 260 nieuwe woningen op en rond de Zonnehof. Dit aantal kan echter nog wijzigen. Op deze site staan plannen die nog kunnen worden aangepast op basis van reacties uit de omgeving. Bovendien moeten de meeste plannen nog verder worden uitgewerkt waarbij het aantal woningen nog kan veranderen.
Als u een reactie heeft, kunt u die insturen met het antwoordformulier op de contactpagina.
Als u op de hoogte wilt blijven van de voortgang of van de verkoop en verhuur van woningen dan kunt u zich hier aanmelden voor de nieuwsbrief